De gids met SEO Squarespace tips voor 2024

Je hebt je Squarespace website online, maar nu is het tijd om een tandje bij te schakelen en op te vallen op Google met deze SEO Squarespace tips. Geen zorgen, want de wereld van Search Engine Optimalisatie (SEO) induiken hoeft geen ontmoedigende taak te zijn. Sterker nog, het is een game changer om online klanten aan te trekken. SEO is uitgegroeid tot een van de meest effectieve manieren om online klanten te bereiken. Het beste is: het is helemaal haalbaar om de beste SEO Squarespace tips te leren en toe te passen op je Squarespace website! Je hebt gewoon consistentie, oefening en eerlijk gezegd een beetje geduld nodig.


Waarom Zou je de SEO Squarespace tips opvolgen?

Nou, omdat het optimaliseren van je website je hogerop brengt in de zoekresultaten van Google. En wie wil er nu niet op die felbegeerde eerste pagina staan, toch? Daar gebeurt het: meer aandacht, meer organisch verkeer, meer leads, meer verkopen. Je wilt niet dat je bedrijf ergens op pagina twee verloren gaat!


Complete gids van SEO Squarespace tips


Laten we ons nu storten op de complete gids van Squarespace SEO tips om de SEO van je website te verbeteren. Maak je klaar voor tips om je rangschikking te verbeteren en die waardevolle organische bezoekers te verwelkomen.

Verbeter de zichtbaarheid van je website met mijn SEO Boost Pakket! Deze intensieve 1-daagse sessie zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt op Google, je zoekwoordrangschikking verbetert, en je Squarespace website voldoet

Hoi, ik ben Anouk

Verbeter de zichtbaarheid van je website met mijn SEO Boost Pakket! Deze intensieve 1-daagse sessie zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt op Google, je zoekwoordrangschikking verbetert, en je Squarespace website voldoet aan basis SEO best practices.


1. Onderzoek je niche-zoekwoorden (en je concurrenten)

Voordat we ons verdiepen in het aanpassen van de SEO instellingen in Squarespace, moeten we de specifieke termen vinden die je klanten gebruiken om naar de producten of diensten te zoeken die jij aanbiedt.

Hiervoor heb je allereerst een goede, betrouwbare tool voor keywordonderzoek nodig, zoals Ubersuggest of Keywordtool. Deze tools genereren ideeën voor zoekwoorden en bieden waardevolle informatie over de prestaties van een website.

Vervolgens moet je je richten op het vinden van de juiste long-tail keywords - dat zijn zoekwoorden die zeer specifiek zijn en daardoor meestal langer dan de rest - en overweeg degene met de laagste concurrentie.

Ten slotte wil je je selectie van zoekwoorden analyseren en verfijnen en alleen degene kiezen die het meest relevant zijn voor jouw bedrijf.

Met een tool als Ubersuggest kun je bekijken wat je concurrenten doen en achterhalen welke zoekwoorden mensen gebruiken om ze te vinden. Wanneer je een zoekopdracht uitvoert op een concurrerende website, geeft de tool je een lijst met zoekwoorden en blogartikelen die hoog scoren voor je concurrenten. Identificeer de behoefte in de markt en gebruik deze informatie om je eigen contentideeën te brainstormen. Probeer deze SEO Squarespace tips vandaag nog uit en vergroot je online zichtbaarheid.

2. Maak aantrekkelijke content voor je website

De beste manier om je website SEO-proof te maken is door consistent nieuwe, nuttige content te publiceren. Hoe kom je nu op ideeën voor je content? Iedereen vindt inspiratie op verschillende plekken, dus er is hier geen pasklaar antwoord. Maar er zijn verschillende strategieën die je kunt volgen om briljante contentideeën te bedenken.
Een bijzonder nuttige aanpak is de "cornerstone" contentstrategie. Deze bestaat uit het kiezen van je meest gewenste zoekwoordgroep, het schrijven van content over het onderwerp vanuit verschillende invalshoeken en het onderling linken van alle content, waardoor een zoekwoord "kern" in je website ontstaat in de vorm van een lang, uitgebreid stuk content.

Om ideeën te genereren voor je blogberichten en verkooppagina's van je website, kun je de gewenste zoekwoordgroep door verschillende strategieën laten gaan. Voor mij draait het om drie soorten contentpijlers:

1. Hoe doe ik het content: expertsblogs met uitleg over Squarespace.
Bijvoorbeeld: Hoe je anchor links in Squarespace 7.1 maakt met en zonder code

2. Social proof: portfolio's en showcases van Squarespace website die ik ontworpen heb om vertrouwen te wekken.
Bijvoorbeeld: Sunny Side Up: vrolijke vibe in Squarespace website design

3. Wensvervulling: artikelen voor klanten die bijna kopen, maar vragen hebben.
Bijvoorbeeld: Maak ik mijn website zelf of schakel ik een webdesigner in?

Neem jouw zoekwoordidee en pas het toe op alle fases. Bedenk 10-15 posts en vind een ‘cornerstone content’ om ze te verbinden. Dit moet een uitgebreid artikel zijn van minimaal 5000 woorden. Voor mij zou dat kunnen zijn – een '“Alles over Squarespace gids” met links naar relevante blogartikelen. Zo laat je Google zien dat dit bericht super nuttig is en jouw website dé plek is voor dit onderwerp.

Je kunt meerdere soorten content aanbieden. Ik richt me op mijn producten en diensten. Vang klanten in verschillende fases en bied oplossingen. Inspiratie vind je bij concurrenten, social media, zoekmachinesuggesties, of gewoon lekker ouderwets brainstormen.

3. Duidelijk aanbod gebaseerd op onderzoek

Met onderzoek en ideeën is het tijd voor landingspagina's. Nu we weten waar mensen naar zoeken, kunnen we de klantreis in kaart brengen en vragen beantwoorden. Zorg voor een logische flow met nieuwe informatie per pagina. Zo heb ik op mijn website Made by Anouk een hele pagina over mijn hoofdproduct - Squarespace website laten maken - en hoe het werkt.Wees specifiek en bondig over jouw aanbod. Maak content makkelijk leesbaar voor goede interactie.

In het volgende deel vertel ik je graag over praktische SEO Squarespace tips voor Squarespace om hoger te scoren in Google en je bedrijf te boosten!


SEO Squarespace: De basisprincipes voor hogere Google rankings!


Nu je jouw niche en concurrenten hebt onderzocht en content-ideeën hebt verzameld, is het tijd om met de basisbeginselen van Squarespace SEO aan de slag te gaan. Zo zorg je ervoor dat je website hoger scoort in Google en je bedrijf verder laat groeien:

1. Metatitel en metabeschrijving optimaliseren

Veel mensen vergeten hoe belangrijk het is om meta titels en beschrijvingen voor hun Squarespace pagina's in te stellen. Hiermee bepaal je namelijk hoe jouw site te zien is in de zoekresultaten.

Optimaliseer beide: Gebruik jouw gekozen zoekwoorden, maar overdrijf het niet. Houd je aan de tekenlimiet: tussen 50-60 karakters voor de titel en 150-160 voor de beschrijving.
Voeg een call to action toe: Moedig bezoekers aan om op jouw website te klikken.

Zo vind je de instellingen:

  1. Ga van je Home > Website > Pages

  2. Hover over de pagina en klik op het instellingen-icoon (wieltje)

  3. Klik op het SEO tabblad en vul de SEO title en SEO description in

  4. Klik op Save

Dit werkt voor elke pagina behalve de homepagina. Om de metatitel en metabeschrijving van je homepage te wijzigen, moet je van Home > Settings > Marketing > SEO Appearance gaan.


2. Afbeeldingen optimaliseren

Dubbelklick op de afbeeldingen in de Image Block en verbeter:

  • Alt-tekst: Beschrijf de afbeelding in 8-10 woorden voor context en toegankelijkheid.

  • Bestandsnamen/File names: Gebruik zoekwoorden in de bestandsnaam. Google kan immers niet zien wat op de afbeelding staat, maar wel de naam lezen!

  • Afbeeldingformaat:

    • Full width afbeeldingen: 2000-2500px breed

    • Website afbeeldingen: 500-1500px breed

    • Kleine afbeeldingen: 500px breed

    • Gebruik IloveImg om je afbeeldingen te verkleinen.

  • Comprimeren: Gebruik TinyJPG, TinyPNG of Iloveimg om bestandsgrootte te verkleinen.

3. Google Search Console

Controleer je website en verbeter je vindbaarheid is belangrijk om je website te verifiëren met Google Search Console (en dit geldt ook voor andere zoekmachines). Zo behoud je meer controle over hoe je website verschijnt in de zoekresultaten van Google.

Hoe verifieer je je website?

  • Open Google Search Console: Gebruik je dit platform voor het eerst? Kies dan eerst of je het voor een heel domein of voor een specifieke URL wilt gebruiken.

  • Kies domein of URL: Bij een domein moet je aantonen dat je de eigenaar bent, meestal via een DNS-record. Is dat niet mogelijk? Kies dan voor URL-prefix en vul je domeinnaam precies in zoals die in je browser te zien is.

  • Verifieer: Afhankelijk van je keuze zie je nu verschillende verificatiemethoden. Kies er één en volg de stappen.

  • Gebruik je Google account: Zorg dat je bent ingelogd met het Google account waarmee je je website wilt beheren.

  • Controleer: Daarna kun je Google Search Console openen met dat account en checken of je website geverifieerd is onder de keuzelijst "Property".

    Vergeet niet dat een geverifieerde website je veel voordelen biedt, zoals:

  • Inzichten in zoekverkeer: Kijk welke zoektermen en queries bezoekers naar je site leiden.
    Prestatiemonitoring: Houd je positie in zoekresultaten, clicks en impressies bij.
    Fouten oplossen: Ontdek problemen met indexering, mobiele weergave of gestructureerde data en repareer ze snel.
    Optimalisatie: Gebruik de data uit Search Console om je website te verbeteren voor zoekmachines.

Met een geverifieerde website op Google Search Console neem je dus echt controle over je online zichtbaarheid!

4. Optimaliseer je URL's

Google houdt van goed gestructureerde url's. Dit betekent dat ze zo kort en duidelijk mogelijk moeten zijn, zodat gebruikers je content makkelijk kunnen vinden en delen. Gebruik streepjes voor leesbaarheid en zorg voor een beschrijving die weergeeft wat mensen op die pagina zullen vinden. Keywords zijn oké, maar beperk je ideaal tot eentje per url.

Zo verander je je Squarespace url's (of "slugs"):

  1. Ga naar Home ? Website > Pages

  2. Plaats je cursor over de pagina en klik op het instellingen icoon (wieltje)

  3. Pas de url in het URL slug veld aan.

  4. Klik op Save

Extra tips:

  • Vermijd speciale tekens (zoals &, $, %) en houd het simpel met letters en cijfers.

  • Maak je url's niet te lang: 50-60 tekens is ideaal.

  • Check of je url's consistent zijn. Gebruik bijvoorbeeld altijd dezelfde volgorde van woorden voor dezelfde type pagina's.

  • Denk aan SEO en gebruik relevante keywords in je URL's, maar overdrijf het niet.

Door je url's te optimaliseren help je zowel Google als gebruikers je content te vinden en begrijpen. Zo trek je meer bezoekers en verbeter je je online vindbaarheid!


5. On-page SEO: Speel het zoekmachine spelletje mee!

On-page SEO is simpel gezegd het optimaliseren van je website zodat 'ie hoger scoort in zoekresultaten. Off-page SEO richt zich daarentegen op het creëren van content en het verkrijgen van backlinks van andere websites.

Tip 1: Structuur met koppen en alinea's
Zoekmachines houden van duidelijkheid, dus structureer je content met koppen en alinea's. Gebruik koppen en subkoppen in een logische hiërarchie (van breed naar specifiek) om je tekst lekker leesbaar te maken. Verstop hier natuurlijk wel relevante zoekwoorden in, maar overdrijf het niet.

Tip 2: Kies de juiste zoekwoorden
Zoek uit welke zoekwoorden mensen gebruiken om jouw content te vinden. Stop deze keywords strategisch in je titels, beschrijvingen, url's en zelfs de eerste zin van je tekst. Gebruik ook eens synoniemen en gerelateerde termen om wat variatie aan te brengen.

Tip 3: Kwaliteit boven kwantiteit
Schrijf heldere, gestructureerde en georganiseerde content in korte alinea's. Gebruik geen moeilijke taal en zorg ervoor dat lezers je tekst moeiteloos kunnen volgen. Controleer ook altijd of je links werken en of ze relevant zijn voor de lezer.

Bonustip: Vergeet niet dat on-page SEO slechts één puzzelstukje is van je online succes. Combineer het met off-page SEO, social media en andere online marketingstrategieën voor maximaal resultaat!

Verhoog je online zichtbaarheid met mijn SEO Boost Pakket: een intensieve 1-daagse training voor betere vindbaarheid op Google, hogere zoekwoordrangschikking en met optimale SEO Squarespace tips

Hoi, ik ben Anouk

Verbeter de zichtbaarheid van je website met mijn SEO Boost Pakket! Deze intensieve 1-daagse sessie zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt op Google, je zoekwoordrangschikking verbetert, en je Squarespace website voldoet aan basis SEO best practices.


6. Verras je bezoekers: maak een toffe 404 pagina!

De 404 pagina is de pagina waarop een bezoeker terechtkomt als deze een niet bestaande pagina probeert te bereiken. De standaard 404 pagina van Squarespace is prima, maar waarom zou je 'm niet personaliseren? Creëer een eigen 404-pagina, zodat je bezoekers ook bij een foutje geboeid blijft.

Vergeet niet dat zoekmachines hechten aan hoe lang mensen op je site blijven. Met een grappig of origineel berichtje op je 404-pagina houd je ze nét wat langer vast. Tip: verwerk er nog wat relevante keywords in voor een SEO-boost!

Hoe maak je een custom 404 pagina:

  1. Ontwerp je pagina: Geef 'm een eigen stijl en voeg eventueel een grappig berichtje toe en in een Summary Block onderaan enkele recente blogartikelen. Vergeet niet wat keywords te verwerken!

  2. Ga naar Home > Website > Pages > Systeem Tools > 404-pages en kies je zelfgemaakte pagina uit de lijst.

  3. Klaar! Supersimpel, maar supernuttig.

7. Favicon: Klein Icoon, Grote Impact

Een favicon is dat kleine icoon dat naast de naam van je website verschijnt in favorietenlijsten en bladwijzermappen. Je ziet 'm ook in de adresbalk van browsers, toolbars, zoekgeschiedenis en de zoekbalk.

Favicons worden vaak vergeten, maar ze spelen een belangrijke rol in je SEO strategie. Waarom? Met een favicon val je op tussen de vele websites die mensen bookmarken of favoriet maken. Het is een visuele vertegenwoordiging van je website en maakt 'm herkenbaar.

Voeg een favicon toe in Squarespace:

  1. Startpunt: Ga naar Home > Settings > Website > en vervolgens kies je Favicon in de keuzelijst

  2. Kies je afbeelding: Upload een mooie afbeelding. Kies bij voorkeur een formaat tussen 100px × 100px en 300px × 300px en zorg dat deze niet groter is dan 100 KB.

  3. Klaar! Klik op Save en je favicon is toegevoegd.

8. Optimaliseer je laadtijd

In onze snelle wereld is laadsnelheid belangrijk om bezoekers te boeien, zeker op mobiel. Check je laadtijd met tools als Pingdom, GTmetrix of Google PageSpeed Insights het meest bekende. Wil je het sneller? Volg deze tips:

  1. Check je paginagrootte: Met het ingebouwde Chrome Developer Tools (rechter muisklik Inspecteren) zie je hoe groot je pagina's zijn. Squarespace adviseert max. 5 MB per pagina, liefst 1 MB voor mobiel.

  2. Slank af: Verwijder overbodige content of verklein afbeeldingen (gebruik .jpg).

  3. Blokkenbeheer: Blijf onder de 60 blokken (de drag-and-drop elementen) per pagina.

  4. Verminder video's: Embed minder video's en check of ze geoptimaliseerd zijn.
    Splits op: Bespreek je meerdere onderwerpen? Verdeel ze over kleinere pagina's.

Bonustip: Google houdt van snelle websites, dus snellere laadtijd = betere vindbaarheid!


9. AMP je website op: Snel mobiel vindbaar met Google

Accelerated Mobile Pages (AMP) maakt superlichte versies van websites, zodat ze razendsnel laden op telefoons en tablets. Perfect voor jouw vindbaarheid in Google, want AMP-artikelen tonen hun hoofdafbeelding en titel zelfs al op de zoekresultatenpagina!

Op Squarespace geldt AMP alleen voor blogberichten. Houd er rekening mee dat de AMP-versie er iets anders uit kan zien: marges worden aangepast en de inhoud kan in één kolom getoond worden. Lezers zien onderaan een "Lees verder"-link naar je volledige website.

Maar goed, AMP is geweldig om mobiel beter vindbaar te zijn én om bezoekers langer op je site te houden dankzij de snelle laadtijd. Zo activeer je AMP voor je blogberichten op Squarespace:

  1. Ga naar je bloginstellingen: Home > Settings > Website > Blog Preferences.

  2. Zoek het kopje Accelerated Mobile Pages.

  3. Vink aan Use AMP.

Naast deze basisbeginselen voor betere SEO op Squarespace, gaan we nu dieper in op wat verder gevorderde tactieken.


Geavanceerde Squarespace SEO strategieën


Nu je de SEO basis kent, tijd voor de échte wapens: interne links. Daarmee link je binnen je website naar andere interessante pagina's. Het klinkt simpel, maar interne links perfectioneren kost tijd. Toch is het impactvol voor je positie in zoekresultaten!

1. Interne links: de kracht van navigatie en SEO

Ik onderschat vaak de impact van interne links, oftewel links binnen je website die naar andere pagina's verwijzen. Het kost tijd om deze kunst onder de knie te krijgen, en het is zeker niet zonder haken en ogen. Maar vergeet niet: interne links hebben een grote invloed op je positie in zoekmachines, dus ze verdienen absoluut een plekje in je SEO strategie.

Interne links helpen zoekmachines de structuur van je website te begrijpen en zorgen ervoor dat bezoekers gemakkelijk tussen pagina's kunnen navigeren. Zorg er dus voor dat je relevante links in je content opneemt - dat noem ik contextuele links - die gebruikers naar andere pagina's op je website leiden. Overweeg ook om een sectie gerelateerde artikelen onder je blogpost toe te voegen om de aandacht van je bezoekers vast te houden en ze langer op je website te laten plakken.

Kortom, interne links zijn je vriend! Ze zorgen voor een betere gebruikservaring, helpen zoekmachines jou te vinden en verhoog je uiteindelijk je kans op hogere rankings. Dus ga los en link erop los!

2. Voeg meer inhoud toe aan de website door FAQ

Je moet proberen om relevante, met zoekwoorden verrijkte secties toe te voegen aan je Squarespace website. Dit zal het verkeer naar je website stimuleren en kan helpen om bezoekers iets langer op je website te houden en vooral hun twijfels weg te halen. 

Een van de beste secties die je kunt toevoegen op het gebied van SEO en je diensten te verkopen is een FAQ Accordion blok, waarin je alle vragen beantwoordt die je klanten kunnen hebben voordat ze een dienst aankopen. Een uitgebreide FAQ sectie toont expertise en transparantie. Het geeft potentiële klanten het vertrouwen dat ze nodig hebben om een aankoop te doen, omdat ze weten dat er duidelijke informatie beschikbaar is om hen te begeleiden.

3. Hoe je de menu's van je website optimaliseert

De navigatie van je website speelt een grote rol bij het verhogen van je bezoeken en conversies. Een goed gestructureerd menu kan de sleutel zijn tot het succes van je bedrijf.

Er zijn veel manieren om de navigatie van je website te optimaliseren, maar ik concentreer me hier op de menu's:

  • De menu items moeten je relevante zoekwoorden bevatten en een duidelijke, ondubbelzinnige taal gebruiken. Dit is niet de plek om creatief te worden! Bijvoorbeeld, als je een blog hebt, noem het dan gewoon "Blog" in je menu, niet "Inspiratie" of "Ideeën", omdat dat tot verwarring kan leiden.

  • Je zou verschillende navigatiemenu moeten testen en kijken welke het beste werkt.

  • Er is geen noodzaak om alles in één menu te plaatsen en je website te overladen. Richt je op de belangrijke items en inhoud.

  • Vermijd het gebruik van te veel links in je hoofdmenu - en trouwens, overal op je website. Dit kan mogelijk de waarde van je links verstoren en bezoekers wegjagen.

  • Voeg een zoekbalk toe. Dit helpt je bezoekers te vinden wat ze zoeken, en het helpt jou om de woorden die ze gebruiken te visualiseren, zodat je je inhoud kunt optimaliseren.

  • Houd altijd je kernactiviteit in gedachten en geef prioriteit aan de menu-items waarvan je denkt dat ze het meest gunstig zullen zijn om je doelen te bereiken.

4. Maak je website fijner in gebruik zodat het verbetert gedrag

Het ontwerp van de gebruikerservaring (UX) is super belangrijk voor een goede SEO strategie. Simpel gezegd, als de bezoekers blij zijn met je website, dan vindt Google dat ook leuk. Dus, door een paar dingen aan te passen in het ontwerp van je website, maak je het vriendelijker en gemakkelijker te gebruiken.

Hier zijn wat ideeën die je kunnen helpen om de gebruikerservaring van je website te verbeteren:

  • Maak je menu beter met de eerder genoemde tips.

  • Kies het juiste lettertype. Je kunt de beste en meest relevante inhoud hebben, maar als het moeilijk te lezen is, kan dat een probleem zijn. Kies duidelijke en leesbare lettertypen.

  • Gebruik aantrekkelijke, mooie foto's.

  • Zorg ervoor dat alle pagina's goed werken en er goed uitzien.

  • Gebruik veel CTA knoppen als je wilt dat mensen iets specifieks op je website doen, bijvoorbeeld om je diensten te boeken.

5. Hoe je gebroken links oplost in Squarespace

Natuurlijk wil je niet dat bezoekers je website verlaten zodra ze op een gebroken link klikken die nergens naartoe leidt. En Google houdt er niet zo van als je niet voldoet aan de verwachtingen van gebruikers.

Dus, je moet ervoor zorgen dat je links werken. Als je er een of twee tegenkomt die niet werken, kun je ze op Squarespace op de volgende manier repareren:

  • Log in op je site en ga naar het gedeelte met de link.

  • Klik op het link icoon > URL-veld om je link te verbeteren.

  • Op dit punt zijn er twee opties:

    • Als je een externe link repareert, plak de juiste URL in het URL veld en klik op Save.

    • Als je een interne link wilt repareren, klik vervolgens in het zoekveld en begin te typen met een / en onderaan verschijnen de interne bestaande pagina’s. Kies de juiste pagina en klik op Save.

Je kunt ook bezoekers wegleiden van pagina's die niet bestaan en naar de relevante pagina's leiden door een redirect in te stellen met deze stappen:

  • Ga naar Home > Settings > Developer Tools > URL Mapping

  • Klik in het tekstveld en voeg je redirects toe. Dit is hoe het formaat van je redirect eruit zou moeten zien in het tekstveld: /oude-url -> /nieuwe-url 301

  • Het nummer verwijst naar het type redirect: 301 redirects zijn bedoeld voor permanente wijzigingen, terwijl 302 redirects bedoeld zijn voor tijdelijke wijzigingen. Houd hier rekening mee bij het invullen van het veld.

  • Klik op Save

6. Belang van Google Analytics

Google Analytics verzamelt gegevens en organiseert deze tot waardevolle inzichten over de prestaties van je website. Het helpt je dus eigenlijk om een dieper inzicht te krijgen in je website.

Het is duidelijk een zeer waardevolle tool en het kan je SEO strategie verbeteren, naast vele andere voordelen. Bijvoorbeeld, je kunt bezoekers- en conversieratio's monitoren en die informatie gebruiken om te plannen voor het succes van je bedrijf.

Ook helpt Google Analytics je om het gedrag van gebruikers te begrijpen. Zo biedt het gegevens over het aantal gebruikers dat met je website interacteert of de schermen of webpagina's die ze bezoeken, en al deze zaken bevorderen gedragsrangschikkingsfactoren. Als Google dus ziet dat mensen door je inhoud lezen, ermee bezig zijn en over het algemeen veel tijd op je website doorbrengen, zal het algoritme er meer belangstelling voor hebben.

Hoewel Squarespace zijn eigen analyse tool (Home > Analytics) heeft, begrijpt het de waarde van Google Analytics, dus het biedt een ingebouwde integratie om je site eraan te koppelen.

Eerst heb je een Google Analytics account nodig. Het platform biedt twee soorten eigenschappen, en je kunt beide of één van beide verbinden. Dit is belangrijk omdat je om je site met Google Analytics te verbinden, de volgcode voor je eigenschap aan je site moet toevoegen, en die code ziet er anders uit, afhankelijk van het type eigenschap - voor de Universal Analytics-eigenschap begint de code met UA, terwijl voor de Google Analytics 4-eigenschap deze begint met G.

Zo voeg je je code toe aan je Squarespace website:

  1. Ga naar Home > Settings > Developer Tools > External API Keys

  2. Voer je code in (of beide, gescheiden door een komma) in het veld Google Analytics

  3. Klik op Save.

7. Zorg ervoor dat je website wordt beschermd door een SSL-certificaat

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat gebruikersgegevens veilig zijn, bevestigt het eigendom van de website en voorkomt dat aanvallers een valse versie ervan maken.

In termen van SEO is het hebben van een SSL certificaat uiterst waardevol. In een van de recente updates van het zoekalgoritme heeft Google SSL certificaten toegevoegd als een rangschikkingsfactor. De reden hiervoor is dat het vertrouwen bevordert.

Dus, als je website wordt beschermd door een SSL certificaat, win je niet alleen het vertrouwen van je bezoekers, maar ook dat van Google!

Om de beveiliging te verbeteren, beschermt Squarespace automatisch alle correct toegevoegde domeinen met gratis SSL-certificaten. Bovendien hebben ze een zeer uitgebreide handleiding om eventuele problemen op te lossen die je kunt tegenkomen.

Zo beveilig je Squarespace website goed:

  1. Ga naar Home > Settings > Developer Tools

  2. Kies eerst voor Website Protection en vink Clickjack Protection aan

  3. Klik op Save.

  4. Ga een stap terug naar Developer Tools en kies voor het veld SSL

  5. Vink Secure aan en HSTS Secure

  6. Klik op Save.

8. Voer een SEO audit van je website uit

Op dit punt moet het duidelijk zijn dat als je website niet goed is geoptimaliseerd, je veel verkeer misloopt. Daarom zijn SEO-audits een belangrijk onderdeel van je strategie. Een audit omvat veel taken, zoals het controleren van indexatieproblemen, het uitvoeren van basischecks voor on-page SEO, het vinden van dubbele inhoud op je website, het controleren van de laadsnelheid, enz.

Gelukkig zijn er verschillende tools die je kunnen helpen controleren of je SEO-strategie de juiste richting op gaat. Sommige voeren veel van deze taken uit, terwijl andere specifieker zijn.

Bijvoorbeeld de Ahref's Site Audit tool helpt je bij het controleren van problemen met gebroken pagina's en redirects, nofollow-links, dubbele pagina's, artikelen met weinig woorden, prestatieproblemen van de pagina, enz.

SEMrush controleert op zijn beurt je website om veel van de besproken problemen te identificeren: interne koppelingen, metabeschrijvingen, SEO-inhoud, websitecrawlbaarheid, laadsnelheden van pagina's, AMP-implementatie, beveiligingsprotocollen, enz.

Er zijn ook andere tools die specifieke taken voor je uitvoeren, zoals Google's PageSpeed Insights om de laadsnelheid te controleren en Copyscape om dubbele inhoud op internet op te sporen.

9. Squarespace: Makkelijk SEO, maar beperkte technische controle

Squarespace is een gesloten platform en regelt automatisch veel technische zaken die met SEO te maken hebben. Zo is elke website voorzien van SEO vriendelijke functies die jouw leven makkelijker maken.

Ten eerste maakt Squarespace pagina's met schone HTML-code die zoekmachines makkelijk kunnen indexeren. Je hoeft dus zelf geen ingewikkelde code te begrijpen of koppen en andere features toe te voegen. Squarespace doet dat voor je!

Helaas voor techneuten is er daardoor weinig ruimte voor technische SEO, waarbij je de code zelf optimaliseert voor een hogere ranking. Maar er zijn wel een paar dingen die je kunt doen:

  • Zorg voor DRY-code: "Don't repeat yourself" betekent dat je overbodige code in je Custom CSS en Code injections verwijdert.

  • Let op "Cumulative Layout Shift" (CLS): dit is een onverwachte verschuiving van inhoud op je pagina, wat gebruikers irriteert. Kijk of jouw code dit veroorzaakt en pas aan waar nodig.

  • Optimaliseer al je afbeeldingen: streef naar minder dan 500kb, maar kleiner is nog beter zoals250kb of minder.


Snel je website hoger in Google met slimme trucs


1. Long-form content met interne links

Net zoals dit bericht dat je aan het lezen bent, wordt soms overschaduwd door andere inhoudsvormen die er misschien aantrekkelijker uitzien, zoals korte artikelen of infographics. Echter, er zit veel waarde in lange, uitgebreide artikelen en blogposts: 

  1. Autoriteit en geloofwaardigheid: Goed doordachte lange stukken bouwen vertrouwen op.

  2. Meer keywords, hogere ranking: Dek een heel onderwerp af met relevante keywords, trek meer publiek aan en scoor beter.

  3. Meer backlinks: Waardevolle data en statistieken lokken backlinks uit, wat je gezag verder vergroot.

  4. Regelmatig updaten mogelijk: Houd je content altijd actueel en relevant.

Kortom, lange, kwalitatieve content met interne links is goud waard voor je ranking.

2. Cornerstone content strategie

Een methode die echt werkt: cornerstone content! Cornerstone content is het hart van je website. Het bestaat uit lange, informatieve stukken die alles over een bepaald onderwerp uitleggen, inclusief links naar relevante blogposts. Kies je belangrijkste zoekwoordzin, schrijf er vanuit verschillende invalshoeken over, en bundel alles in een cornerstone artikel boordevol keywords. Zo toon je Google dat je dè expert bent op dit gebied.

3. Pinterest marketing

Trafficgroei dankzij slimme Pinterest marketing. Pinterest is geen typisch social media platform, maar eerder een visuele zoekmachine voor inspiratie. Het lijkt meer op Google dan op Instagram, maar dan met een makkelijker te kraken algoritme.

  • Zorg voor genoeg content op je website zodat bezoekers vinden waar ze naar zoeken. Bijvoorbeeld: 20 blogposts.

  • Maak voor elk 10-20 unieke, mooie afbeeldingen die verband houden met de post en een consistente stijl hebben.

  • Publiceer op Pinterest met relevante keywords in de titels en beschrijvingen. Doe wat onderzoek met de zoekbalk of Pinterest Ads.

  • Plan je pins met Tailwind.

  • Link elke afbeelding naar de bijbehorende pagina op je website.

  • Pins genereren snel verkeer, en social media traffic is goed voor Google. Dus ga hiermee aan de slag!

  • Experimenteer en analyseer: Hoger komen in Google kost tijd en moeite. Volgens een Ahrefs-studie rank je snel voor kleine keywords, maar voor grote kan het bijna een jaar duren. Analyseer je resultaten continu en pas je aan. Kijk in Google Analytics wat scoort en maak meer van dat soort content. Probeer ook het aantal bekeken pagina's per bezoek te verhogen.


Meester in SEO: Waardevolle content, consistentie en creativiteit in je Squarespace website

De beste SEO strategie is waardevolle content publiceren, optimaliseren en consistent blijven. Hoe meer content je creëert, hoe groter de kans op ontdekking. Voeg subtiele lead magnets toe om waarde te bieden in ruil voor e-mailadressen voor je mailinglijst. Er is geen magische formule, dus experimenteer! Ontdek wat voor jouw website en publiek werkt en maak ze blij. Op die manier verdien je ook de goedkeuring van Google. Dus, ga lekker aan de slag in je Squarespace website!

 
Made by Anouk

Is je huidige Squarespace website te klein geworden voor je grote ambities? Schakel Made by Anouk in.

Made by Anouk is dé Squarespace expert van Nederland. Samenwerken met mij betekent een slimme stap vooruit. Ik maak websites die je verwachtingen overtreffen en je laten opvallen. Mooi design, naadloze functionaliteiten en stressvrije aanpak voor gewenste resultaten. Succes gegarandeerd. Ik maak graag kennis met je.

https://madebyanouk.nl
Vorige
Vorige

Moeiteloos upgraden naar Squarespace 7.1 in 1 klik

Volgende
Volgende

Anchor links in Squarespace 7.1: met en zonder code