5 musthaves voor een betere Squarespace website

Je kent het wel. Je investeert flink in het laten bouwen van een website, in de overtuiging dat het zichzelf na verloop van tijd zal terugbetalen. Maar vaak zien we dat websites niet veel meer zijn dan digitale visitekaartjes. Ze zien er mooi uit, maar er is niet echt nagedacht over hoe de website bijdraagt aan de doelen van je bedrijf.

In deze blog geef ik je de 5 musthaves om meer uit jouw Squarespace website te halen. Want als je investeert, wil je ook dat het jouw omzet oplevert, toch? Dus laten we ontdekken hoe je het meeste uit jouw website kunt halen.

Investeer je in een Squarespace website laten maken? Geweldig! Zorg ervoor dat het niet alleen een mooi visitekaartje is, maar ook strategisch bijdraagt aan je bedrijfsdoelen.

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het hebben van een mooie vormgeving is niet alles als het gaat om het lanceren van een succesvolle zaak en website. Ja, ik kan urenlang doorgaan over ontwerp, lettertypen en kleuren, maar als de website geen nieuwe klanten aantrekt en websitebezoekers niet omzet in betalende klanten, dan is het ontwerp nutteloos. Het is mooi maar heeft geen functie.

Als Squarespace webdesigner is het mijn taak om de functie te benadrukken en het er tegelijkertijd ook nog eens mooi uit te laten zien. De truc is dus om de inhoud op de juiste manier te presenteren en vorm te geven, zodat het echt indruk maakt.

Elke branche heeft natuurlijk zijn eigen trucjes en weetjes, maar laten we het simpel houden. Hier zijn de belangrijkste componenten die elke website in principe nodig heeft. Met deze 5 dingen in gedachten ben je al een heel eind op weg naar een strategische Squarespace website!

 

1. Vereenvoudig jouw aanbiedingen

Ik spreek met veel ondernemers en kleine bedrijven die alles willen aanbieden in hun bedrijf. Of ze willen elk klein detail van wat er in een dienstenpakket zit vermelden. Toch wanneer je website zo vol staat met aanbiedingen, wordt het verwarrend voor de websitebezoeker. Ik kan je niet genoeg aanmoedigen om terug te gaan naar een paar kernaanbiedingen in je bedrijf. Op deze manier zijn je diensten duidelijk en weet de bezoeker precies wat het bedrijf voor staat, wat het aanbiedt en wat de volgende stap is zonder dat het te veel wordt om te verwerken.

TIP van de Squarespace expert Made by Anouk! Als je moeite hebt om te bepalen welke aanbiedingen je moet behouden en welke je moet laten vallen, is hier een goede vuistregel om te onthouden: als de verschillende diensten van het bedrijf gericht zijn op compleet verschillende doelgroepen, dan is het hebben van twee afzonderlijke merken en websites de beste oplossing.

Als het bedrijf echter op dezelfde doelgroep is gericht, maar verschillende diensten aanbiedt die zich richten op verschillende momenten in hun bedrijf, dan kan het merk als een worden gepresenteerd. Bijvoorbeeld door een downsell. Een goedkoper en kleiner alternatief van je dienst of product. Dit bied je aan aan mensen die net met hun bedrijf beginnen en niet geïnteresseerd zijn in het duurdere aanbod. Zo kunnen ze toch iets kopen wat past bij hun behoeften. Met een upsell geef je klanten die hun bedrijf naar een hoger niveau willen tillen de kans om meer te investeren. Dit is aantrekkelijk voor meer ervaren ondernemers.

2. Strategische Navigatiestructuur

Laten we beginnen met het menu bovenaan de pagina, ook wel de navigatie genoemd. Dit is als het ware de ruggengraat van je website en het is belangrijk dat deze goed is opgebouwd. Het helpt je bezoekers om gemakkelijk door je website te begeleiden en snel te vinden wat ze zoeken. Het geeft een kort overzicht van het bedrijf en de website in slechts een paar woorden.

Bij het hebben van een strategische navigatie heb ik een paar richtlijnen en beste praktijken.

  • Ik raad aan om je primaire navigatie te beperken tot 6 of minder tabs. Dit maakt het gemakkelijker voor je bezoekers en voorkomt dat ze in de war raken door te veel opties. Zorg er ook voor dat de tabs passen bij de branche waarin je onderneemt.

  • Als je een servicegericht bedrijf hebt, kun je bijvoorbeeld de tabs Home, Diensten, Over, Portfolio, Blog en Contact gebruiken.

  • Voor een blog of content site zijn de belangrijkste tabs meestal de 3-4 hoofdcategorieën van je blog, zoals mode, lifestyle, reizen en recepten.

En vergeet niet om duidelijke en eenvoudige woorden te gebruiken in je navigatie. De termen "Wat ik doe", "Producten" of Diensten" zijn niet echt specifiek en geven geen duidelijkheid over wat je precies doet. Gebruik beschrijvende termen want het is beter om helderheid te kiezen boven creativiteit, zodat je bezoekers het gemakkelijker kunnen begrijpen.

3. Een pakkende titel

De headline is het eerste wat bezoekers zien, dus het is belangrijk dat het hen aanspreekt en hen vertelt waarom ze op jouw website moeten blijven. Probeer daarom vanuit het perspectief van de bezoeker te denken en bied een oplossing voor hun probleem. Daarom gebruik ÉÉN korte en bondige zin om te beschrijven wat ze kunnen doen op jouw website.

Als mensen op jouw website terechtkomen en niet binnen 1-3 seconden kunnen zien wat je doet, is de kans groot dat ze wegklikken en vertrekken. Dit geldt voor bedrijven die producten verkopen, diensten verlenen, bloggers, videomakers en meer. Elke type website heeft een duidelijke headline nodig in de buurt van de top van de homepage die duidelijk verwoordt wat het bedrijf doet.

Ik zou aanraden om de headline bovenaan je website te plaatsen voordat bezoekers beginnen te scrollen. Op die manier communiceert het direct wat je doet, wat jou uniek en anders maakt en hoe jouw product of dienst het leven van jouw klanten kan veranderen.

Hiermee laat je de bezoeker duidelijk zien waarom jouw bedrijf de beste oplossing biedt voor hun probleem. Laat de headline op je homepage dus voor de bezoeker werken en zorg dat het hen direct aanspreekt!

4. tekst gericht op voordelen en gemakkelijk scanbaar in hapklare brokken

Een goede tekst is dus essentieel voor een effectieve website. Door je te richten op voordelen en het gemakkelijk scanbaar maken van je teksten, kun je ervoor zorgen dat bezoekers langer op je website blijven en uiteindelijk ook meer conversies opleveren.

Voordelen-focussen. Wanneer mensen een website bezoeken, zijn ze vooral geïnteresseerd in wat het hen oplevert. Wat kunnen ze bereiken door gebruik te maken van jouw producten of diensten? Het is daarom belangrijk om je te richten op de voordelen van jouw product of dienst in plaats van op de features. Een feature vertelt wat je product of dienst doet, maar een voordeel vertelt wat het de klant oplevert. Dus in plaats van te zeggen dat jouw dienst alle taken op tijd afrondt, zou je kunnen zeggen dat jouw dienst ervoor zorgt dat klanten meer tijd overhouden om te ontspannen en te genieten van het leven zonder stress en zorgen.

Scanbaar maken van je teksten. Mensen hebben vaak weinig geduld wanneer ze een website bezoeken. Ze willen snel de informatie vinden die ze zoeken, en als ze dit niet snel vinden, dan zijn ze geneigd om de website te verlaten. Daarom is het belangrijk om je teksten gemakkelijk scanbaar te maken. Dit kun je doen door de volgende tips te volgen:

  • Houd de alinea's kort: Lange alinea's kunnen afschrikken en zijn moeilijker om te scannen. Houd ze daarom kort en krachtig.

  • Gebruik subkopjes: Subkopjes maken het gemakkelijk om snel door een tekst te navigeren en de informatie te vinden die de bezoeker zoekt.

  • Maak gebruik van opsommingstekens: Opsommingstekens zijn ideaal om een lijstje van voordelen of eigenschappen op te sommen. Dit is niet alleen scanbaar, maar het geeft ook een duidelijk overzicht van wat je product of dienst te bieden heeft.

  • Gebruik visuele elementen: Afbeeldingen en video's zijn niet alleen aantrekkelijk, maar ze kunnen ook helpen om de boodschap duidelijker over te brengen en te ondersteunen.

Denk echt eens na over wanneer je voor het laatst een website woord voor woord hebt gelezen. Waarschijnlijk doe je dat niet vaak! Mensen scrollen, scannen en klikken rond en zijn vooral gericht op de titels, de eerste zinnen en de CTA-knoppen... Daarom is het belangrijk om de meest waardevolle informatie op die plekken te zetten.

5. Duidelijke en voor de hand liggende Call-to-action

Het klinkt misschien als een cliché, maar het is verrassend hoe vaak dit over het hoofd wordt gezien bij het ontwerpen van een website. Dit komt vooral voor bij beginnende ontwerpers of bij bedrijven die nog geen duidelijke richting hebben bepaald. Een call to action is een knop, link of aanwijzing op jouw website die jouw lezer EXACT vertelt waar ze naartoe gaan of wat ze vervolgens gaan doen. Een Call To Action betekend niet voor niets ‘oproep tot actie’.

Een van de ergste situaties op jouw website is wanneer iemand erop terechtkomt en volledig in de war raakt over wat de volgende stap moet zijn. Dit kan te wijten zijn aan te veel oproepen tot actie of het ontbreken van duidelijke en voor de hand liggende aanwijzingen.

Waarom? Misschien denk je dat bezoekers je website wel begrijpen en de volgende stappen zelf kunnen bedenken. Maar het blijkt dat dit niet waar is. Als iemand verward raakt op je website, zullen ze niet de moeite nemen om het uit te zoeken. Je hebt slechts 3 seconden of minder om de aandacht van een nieuwe bezoeker te trekken en hen te vertellen wat ze vervolgens moeten doen, dus zorg ervoor dat het heel duidelijk is.

Als het gaat om oproepen tot actie, heb ik 3 best practices om in te zetten bij het ontwerpen van een website.

Grootte doet ertoe: Maak het groot! Zorg ervoor dat zelfs jouw oma deze knop op jouw homepage kan zien. Het moet overduidelijk zijn dat de oproep tot actie de volgende stap is.

Houd het simpel en zet tot actie: Ik raad je aan om hier niet te veel woorden te gebruiken! Het kan zo weinig woorden zijn als "Afspraak boeken" of "Meld je aan" of iets vergelijkbaars. Maak het echter wel specifiek en uitvoerbaar. Je wilt absoluut voorkomen dat je een alinea hebt waarin wordt uitgelegd wat ze moeten doen. Geef ze in plaats daarvan een snelle actiestap die gemakkelijk te klikken is. Zorg er ook voor dat je specifiek bent en duidelijk maakt wat er gebeurt als de lezer op de CTA klikt.

Geef het ruimte om te ademen: Ik geloof in de magische kracht van witruimte! Als jouw button omgeven is door andere rommel, zal het moeilijk zijn voor iemand om het op jouw site te vinden.

Conclusie

Met deze lijst van 5 punten, in combinatie met een goed ontwerp, krijg je een website die niet alleen fantastisch oogt, maar ook bezoekers van de website omzet in betalende klanten. Bekijk mijn Squarespace-websitepakketen die allemaal ruimte bieden voor deze 5 strategische elementen!

Heb je al een Squarespace website en loopt vast met je site en kun je support gebruiken om deze tips te implementeren, dan help ik je graag.

Made by Anouk

Is je huidige Squarespace website te klein geworden voor je grote ambities? Schakel Made by Anouk in.

Made by Anouk is dé Squarespace expert van Nederland. Samenwerken met mij betekent een slimme stap vooruit. Ik maak websites die je verwachtingen overtreffen en je laten opvallen. Mooi design, naadloze functionaliteiten en stressvrije aanpak voor gewenste resultaten. Succes gegarandeerd. Ik maak graag kennis met je.

https://madebyanouk.nl
Vorige
Vorige

5 signalen dat jouw website een update nodig heeft

Volgende
Volgende

Elegante en geraffineerde Squarespace website voor YouTuber Nicolas Fairford